Het is natuurlijk super om tijdens de start van je bedrijf te werken vanuit Excel om informatie over klanten, uren en projecten bij te houden. Maar ben jij aan het groeien en is het eigenlijk niet meer goed bij te houden op deze manier? Dan is het tijd voor de volgende stap! Je merkt dit al gauw aan zaken als:
- Niet precies meer weten in welk bestand welke gegevens staan
- Gegevens kwijt raken of verschillen per “versie” van het Excelbestand
- Veel moeten overtypen of kopiëren/plakken tussen bestanden en applicaties
- Weinig inzicht hebben in wat er speelt binnen jouw organisatie en bij je klanten
- Overzicht kwijtraken over welke gegevens waar staan
CRM in Excel hoeft niet verkeerd te zijn
Natuurlijk zijn er genoeg organisaties die hun CRM ook in tijden van groei prima in Excel kunnen blijven doen. Dit is tevens afhankelijk van de rest van je bedrijfsproces en software landschap. Maar als je eerlijk tegen jezelf bent en merkt dat je tegen één van de bovenstaande symptomen aanloopt, wordt het wellicht tijd om eens te kijken wat er verder mogelijk is.
Van CRM in Excel naar een systeem dat bij jou past
Stel je hebt het gevoel dat je klaar bent voor een CRM-systeem binnen jouw organisatie, dan is het zaak dat je goed kijkt wat de beste volgende stap is. Als je je gaat oriënteren kan het best zijn dat je nog niet precies weet wat je wilt of nodig hebt.
Ons advies is om in dit geval te gaan kijken bij meerdere leveranciers die bereid zijn met jou hierover in gesprek te gaan en eventueel ook een demo wil geven toegepast op jouw proces. Zo krijg je een beeld van hoe het voor jou in de praktijk kan gaan werken. Vaak is een niet-ingerichte “gratis proberen” demo-omgeving dan een beetje zonde van de tijd. Deze zijn vaak succesvoller wanneer je al met een CRM-systeem ervaring hebt óf al een persoonlijke demo gehad hebt.
Softwareleveranciers hebben dit pad vaker bewandeld en komen dagelijks met verschillende bedrijfsprocessen in aanraking. De kans is groot dat het jou ontzettend veel tijd bespaart door simpelweg in gesprek te gaan met iemand die het software keuzetraject al talloze keren heeft meegemaakt en je kan wijzen op mogelijke valkuilen.
Veel softwareleveranciers vinden het sparren over jouw proces juist interessant en willen je graag helpen met een demo op maat. Past het niet? Dan kost het jou enkel de tijd voor de demo, maar het heeft je dan in ieder geval nuttige inzichten opgeleverd om weer verder te kunnen kijken.
Kijk verder dan je wensenlijst lang is
We hebben hier in onze blog al eens aandacht aan besteed, maar de keuze voor bedrijfssoftware gaat écht verder dan enkel de functionaliteit. Je gaat (als het goed is) een meerjarige relatie aan met je leverancier. Dan is het belangrijk dat deze zich ook verdiept in jouw proces om zich . Elkaar begrijpen, vertrouwen en gezamenlijk kunnen werken aan jouw doelen is daarvoor erg belangrijk. Realiseer je ook dat leveranciers er niet bij gebaat zijn om jou op korte termijn klant te maken, als ze je na een half jaar weer ontevreden weg zien gaan.
Het ideale CRM systeem
Wat voor jou nu het ideale CRM systeem is, kan over twee jaar al niet meer bij je proces passen. Als het systeem dat je kiest voldoende aanpasbaar is om hierin mee te gaan helpt dit jouw organisatie toekomstbestendig te maken.
Ga eens praten met een van de vele leveranciers, vraag een demo aan en kijk wat het je oplevert. Zie jij hier geen voordeel in voor jouw bedrijf in de komende vijf jaar? Dan kun je altijd nog bij Excel blijven, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je een weloverwogen keuze maakt.
De eerste stap zetten? Dat kan natuurlijk ook bij ons. Vul een formulier in en we bellen je graag terug voor een vrijblijvend adviesgesprek. Je kunt ons natuurlijk ook direct bellen, als je gelijk in contact wil komen met ons.
Alle tools die jij nodig hebt
CRM | Projectbeheer | Facturatie | Urenregistratie | Mobiel
CRM | Projecten | Facturatie
en meer…